dijous, 9 de febrer del 2017

Descripció de l'itinerari: Olvan-Cal Rosal-La Plana

De l'escola d'Olvan a Cal Rosal i La Plana

Sortim de l’escola d’Olvan. Creuem  la plaça de l’església agafant el segon trencant (direcció  oest) cap a l’Ateneu fins al barri de Serraseca.

Continuem pel corriol de la dreta, al costat dels horts, resseguint la riera de Cabots.Travessem la riera per la palanca i continuem pel camí de pujada, fins arribar a la casa rural de Cabots.
Agafem la pista cap a la  dreta fins la carretera vella d'Olvan a Cal Rosal.

Seguim per la carretera cap a l’esquerra fins arribar al coll d’Olvan des d’on podem gaudir d’unes vistes fantàstiques: les Tres Maries, el Cim d’Estela, la serra de Queralt, els Rasos de Peguera… I a sota veiem la plana, amb els pobles d’Avià, Cal Rosal, Berga...

Continuem  baixant per la carretera fins el trencant de la Font d’en Pere Cases i agafem  el camí fins a un trencant que ens porta a la palanca que passa per sobre la riera de la Portella. La travessem i pugem per un caminet cap a la carretera. La seguim amunt fins que hi ha l'obriment del fil de vaca. Quan l’hem travessat seguim un caminet que puja amunt  fins el camí de la Portella.
Aquest tros del trajecte segueix molt fidelment el camí que feien els treballadors per anar d'Olvan a la fàbrica de Cal Rosal a treballar.

Un cop hem arribat al camí de la Portella seguim endavant pel costat de la Pubilla. Seguidament trenquem  cap a l’esquerra i continuem pel mig del bosc fins a trobar la carretera vella d’Olvan  a Cal Rosal. Passem per sota del pont  de la C16 i al cap de molt poc agafem el corriol que surt a la dreta al costat del dipòsit d’aigua. Travessem la riera, arribem fins la carretera, la travessem i arribem a Cal Rosal.

Hem comparat les fotos antigues que portem amb el poble d’ara, i són bastant  diferents. També hem travessant el riu Llobregat pel pont vell i hem arribat a la fàbrica tèxtil de Cal Rosal. Hem visitat el que queda de la fàbrica, el convent (que era l’antiga escola de monges) i el canal. Tornant enrere, travessant la carretera, hi hem trobat el teatre, la barberia i l’economat. Des del pont nou  veiem l’altra escola de la fàbrica.

Quan sortim de Cal Rosal travessem pel pont d’Orniu en direcció Obiols, seguint una pista que ens portarà fins a La Plana. Obiols és una església visigoda del segle VII  i prerromànica del s. IX, amb tombes excavades a la roca. A prop trobem les marques d'una torre de guaita del segle IX.
Seguim pel camí de baixada fins la colònia tèxtil de La Plana. Anem a veure el canal i la xemeneia que és l’únic que queda de la fàbrica que es va cremar. També queden algunes  de les cases dels treballadors.

Sortim de La Plana travessant el pont i seguim per la carretera fins arribar a Cal Rosal pel camí dels horts, on hem pogut veure la resclosa que porta l’aigua al canal de La Plana.
Acabem a Cal Rosal al costat de les restes del pont vell d'Orniu (medieval) i l'antiga caserna de la guàrdia civil.